תיעוד בעדשת המצלמה: המהפך המצמרר של עתודת הקרקע האחרונה בבת ים

תיעוד יוצא דופן שנמשך 4 שנים, מציג את תנופת הבנייה בסמוך לרצועת חוף הים התיכון. הפעם מדובר בעתודת הקרקע האחרונה בעיר בת ים. מה עשו עם בעלי החיים, מה יבנה על הקרקע, ואיך כל זה קשור למצבה הכלכלי הרעוע של בת ים?

בתמונה שצולמה בשנת 2012 ניתן לראות את הצבע הירוק הפרוס על פני הקרקע. השטח ממוקם בדרום-מערב העיר בת ים, בסמוך לגבול עם ראשון לציון, בקרבת נתיבי איילון (כביש מספר 20) וכביש 431. כביש חדש שנסלל לאחרונה מחבר בין השכונה למערב ראשון לציון, ובסמוך תיבנה תחנה של הרכבת הקלה (הקו האדום).

 

תיעוד ראשון: מרץ 2012

שטח מלא בצמחייה ובבעלי חיים

 

תיעוד שני: ספטמבר 2015

הטרקטורים עולים לשטח

 

תיעוד שלישי: יולי 2016



תיעוד רביעי: אוגוסט 2016

 לא דובים ולא יער

 

מה יבנה על אותו שטח?

פרויקט "פארק הים", הכולל בניית כ-10,000 יחידות דיור שיאכלסו עשרות אלפי אנשים, מרכז תעסוקה ומתחם מלונות, שיתפרסו על פני 3 מיליון מ"ר.

בחודש מרץ האחרון פירסמה עיריית בת ים על יציאה ל-4 מכרזים להקמה של כ-1000 יחידות דיור מוזלות באמצעות חברת חוף בת ים ליזמות ופיתוח, שהוסמכה לנהל הליך זה.

מדובר בדיור בר-השגה לזוגות צעירים שיציע דירות בהנחה של 10%-30% ממחיר השוק, לצד דיור מוגן לעולים חדשים ולקשישים וכן מעונות לסטודנטים.

 

הדמיית פרויקט "פארק הים"

 

בפארק הים תקים קבוצת אלדר מגדל בן 45 קומות הכולל 177 דירות. מחיר דירת 3 חדרים מתחיל מ- 1,439,000 ש"ח.

לדברי מנכ"ל אלדר, רו"ח עדי דנה, "שכונת פארק הים, שכיום נמצאת בחיתוליה, תתפתח - כך שמחירי הדירות ימשיכו לעלות. בת ים טרם מימשה את הפוטנציאל הנדל"ני שלה בהשוואה לערי החוף של ישראל, ובעיקר בהשוואה לתל-אביב הסמוכה".

 

 Eden Tower. קבוצת אלדר

 

מצוקתה הכלכלית של בת ים

מניתוח הדוחות הכספיים של עיריית בת-ים, ניתן לחזות שבשנת 2016 צפוי לה גרעון שוטף של 140.8 מיליון ש"ח וגרעון מצטבר של 629.4 מיליון ש"ח.

המצוקה הכלכלית של העיר נובעת בעיקר ממחסור בשטחי תעסוקה ומסחר, המניבים ארנונה גבוהה - בעוד שבעיר ישנם 170 אלף תושבים, הזקוקים לשירותים רבים מטעם העירייה, שעלותם גבוהה.

אין ספק שפרויקט כמו "פארק הים" יניב לה רווחים רבים, אך בוודאי שזהו לא פתרון, שכן מדובר בעתודת הקרקע האחרונה.

אתמול (שלישי) החליטה העירייה בצעד תמוהה להסב למגורים חלק גדול מפרויקט של מסחר ותעסוקה שעתיד לקום בעיר. העירייה בעצם נענית לדרישת יזם הנדל"ן, משה אהרוני, לבנות יחידות דיור על פני שטחים למסחר.

שמו של אהרוני נקשר בתקשורת לפני מספר שנים כאשר נחשפה עסקה תמוהה שביצעה עיריית בת ים, שהניבה לאהרוני רווח בסך עשרות מיליוני שקלים, כאשר בשנת 2006 רכש אהרוני מגרש הסמוך לחוף הים של בת ים 
ב–8 מיליון ש"ח, ושנה לאחר מכן חתם עסקת קומבינציה עם חברת נכסים ובניין שבשליטת I.D.B — שהניבה לו הכנסה של 180 מיליון ש"ח.

מדוע לא ביצעה העירייה את עסקת הקומבינציה בעצמה? מדוע ממהרת העירייה לוותר על אלפי מ"ר של שטחי תעסוקה המניבים ארנונה גבוהה - שעשויים לסייע לה בשיקום מצבה הכלכלי הקשה?

 

מעיריית בת ים לא התקבלה תגובה.

 

 רצועת החוף של בת ים

 

 ומה עם בעלי החיים?

השטח היה ידוע כמקום מחייתם של בעלי חיים רבים. כשהטרקטורים עלו על האדמה, צפו שאלות רבות על מקור העברתם של אותם בעלי החיים, אם בכלל.

טלי טננבאום, דוברת המשרד להגנת הטבע והגנים, מסרה לנדל"ן קום: "רשות הטבע והגנים עבדה בשיתוף פעולה מלא מול המתכננים מטעם העירייה בנושא ערכי הטבע המוגנים בשטח, צבי הים, שמירה על השטח הפתוח ותאורה. מתוך כך, הושארה רצועת חול שלא תיבנה לטובת בע"ח, טבע ובני האדם כשטח פתוח."

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הפיתוח בשטח הוא לטובת שכונת מגורים חדשה על פי תכנית בי/מק/1/410 שאושרה ביוני 2014 בוועדה המחוזית. תכנית זו כוללת פארק חופי ואתר טבע עירוני מדרום וממזרח להר הפסולת המשמרים, על פי חוות דעת אקולוגית, אזורים בעלי ערכיות טבעית. המשרד להגנת הסביבה, במסגרת חוות דעתו לתכנית, דרש לייעל את התכנון לשמירת הרצף האקולוגי עם השטחים הפתוחים בסביבת התכנית. כמו כן, המשרד דרש להטמיע הנחיות לתכנון הפארק וניהולו ואישורם בוועדה המחוזית, למזעור הפגיעה בערכי הטבע. התכנית אושרה על-ידי הוועדה המחוזית במשרד הפנים ולכן יש לפנות אליה בנוגע לפעילות שנעשתה בנוגע לבעלי החיים. בנוסף, ניתן לפנות ליחידה הסביבתית של עיריית בת-ים".

 

"המשרד להגנת הסביבה, דרש לייעל את התכנון לשמירת הרצף האקולוגי עם השטחים הפתוחים בסביבת התכנית".

 

ממשרד הפנים נמסר לנדל"ן קום: "נושא הבניה נמצא בתחום מנהל התכנון אשר עבר למשרד האוצר. יש לפנות אליהם ישירות לקבלת התייחסות".

ממנהל התכנון נמסר: "התכנית החלה על השטח ומשתרעת על  כ- 580 ד' היא בי/ מק/ 410/ 1 שקיבלה תוקף ביוני 2014. התכנית מייעדת כ- 160 ד' לייעוד מגורים, במזרח התכנית,  הכולל כ- 4,000 יח"ד ושטח פרטי פתוח במרכזן, ולמעשה תיצור רובע מגורים חדש, "הדרום החדש". בנוסף למגורים יתווספו שטחי מסחר ותיירות ושטחי ציבור נרחבים: שטח ציבורי פתוח בהיקף של כ- 80 ד' ופארק גן ציבורי בשטח של כ- 57 ד', הידוע גם בכינויו "הפארק החופי", במערב התכנית, היכן שמצוי היום "הר הזבל", ששימש במשך שנים כאתר לפינוי אשפה (השצ"פ יהיה סביב הפארק החופי).

ייחודה של התכנית היא לא רק ביצירת רובע למגורים, אלא גם בשיקומו של  הר הזבל והמחצבה הגובלת בו, והפיכתו לפארק חופי ייחודי הכולל בתוכו שימור ערכי טבע, טיילת המקשרת אותו צפונה ומערבה, נטיעות עצים, שבילי אופניים, מרכז מבקרים ועוד. בין עקרונות תכנית הפארק (שאושרו ביוני 2015 ע"י הועדה המחוזית), יש עקרונות המתייחסים להגנה על החי והצומח, בין היתר שיקום צמחייה בתיאום עם אקולוג או אגרונום מלווה, העתקת עצים בתיאום פקיד היערות או אגרונום מלווה והבטחת שמירה מקסימלית על אזורי קינון ומאורות יונקים בתחום המחצבה הקיימת, שתשולב בפארק. יצוין גם שתכנית בי/ מק/ 410/ 1 קבעה שלביות ביצוע המבטיחה את התקדמות בניית המגורים בד בבד עם עבודות שיקום ופיתוח הפארק".